Topics: sensorische integratie en art class

Mission Hill in Boston. Ze willen een inclusieve school zijn en hebben ook 35% aan zorgleerlingen(special Needs). Ze willen alle kinderen binnen de school houden. Ook al doet een kind verbaal of fysiek nog zo gemeen, de leerkracht blijft rustig, herhaalt wat gezegd is. Vandaag vaker gehoord; als je er klaar voor bent dan…kom je maar,… Dan staat het hier voor jou. 

 

Een kind dat moeite had om te beginnen met lezen, kreeg de opdracht om een veilige plek op te zoeken om daar te gaan lezen, dat deed hij.

 
De leerkracht blijft positief; misschien gaat het morgen beter. Er is geen grens. De kinderen maken toch kleine vorderingen. Ze geven kinderen gewoon niet op. Leerkrachten worden getraind voor bijvoorbeeld het omgaan met trauma, mediatie en fysiek geweld. Er zijn specialisten en families die helpen. De leerkrachten zijn erg flexibel, dus als de juf van vorig jaar kan helpen, komt die dus vaker. Ze maken veel gebruik van volwassenen, dan kunnen ze elkaar afwisselen wanneer het te ‘vermoeiend’ wordt. De kinderen zitten qua gedrag allemaal gemixt. Voor leerlingen met grote achterstanden is er iemand die de klas in komt om met een kleine groep in de groep te werken of ze gaan uit de klas met een kleine groep. 

Tijdens het werken in de klas wisselde de sensorische integratie therapeute oefeningen en het opgegeven werk af.

Sensorische integratie (SI)

Het kan zijn dat een kind sensorische problemen heeft, moeite heeft om te focussen of motorische onrust vertoont. De leerkracht heeft dan de mogelijkheid om de leerling of de problemen omtrent de leerlingen te bespreken met mensen van de occupational(bezigheids) therapie; ze geven SI therapie. Ze geven tips aan leerkrachten of komen in klassen kijken. Wanneer de tips niet toereikend zijn, worden de kinderen opgenomen in een individual education  program en krijgen ze SI therapie. Dat vindt dan een half uur per week plaats in een prachtig lokaal of ze gaan de kinderen begeleiden in de klas. In de klas werden de oefeneningen afgewisseld met hetgeen de leerkracht had gevraagd wat het kind moet doen. 

 

voorbeelden van materialen in het SI lokaal

 
Een dilemma voor mezelf; Ik vind het belangrijk dat een kind een veilige plek op kan zoeken, zodat hij zelf kan lezen. En als dat dan liggend is en hij ligt niemand in de weg, dan is dat wel prima. Maar straks naar het middelbaar toe (of zelfs volgend jaar al) wordt er wel verwacht dat hij gewoon op een stoel kan zitten. Dus; moet je dat dan allemaal wel toelaten? Vandaag heb ik daar meer antwoord voor mezelf op gekregen; gewoon als het kan, anders als het moet! Dus wel proberen en stimuleren, maar gaat het een keer niet, dan een veilige plek bieden. Ik heb ook gezien hoe je sensorische oefeningen binnen de klas kan integreren voor bepaalde kinderen. Voor mijn onderzoek MSEN heb ik literatuur over SI bestudeerd en kan ik ook oefeningen inzetten, dus weer iets wat ik wil gaan proberen in de klas. 

De sensorische integratie kamer.

   

Kamer waar kinderen even tot rust kunnen komen als dat nodig is. In de school zijn er verschillende hoeken op de gang met matten en kussens, waar kinderen even een time-out kunnen nemen.

 
ART CLASS

Vandaag heb ik gezien hoe ik verschillende lessen kan integreren bij de art class. De kinderen maakten boeken over spinnen. De leerkrachten lazen voor, hadden de begrippen op tafel klaar liggen. De kinderen tekenden spinnen en schreven hun eigen verhaal erbij. 

 

art class spinnen

 
Dus;

-Leren over spinnen. 

-Tekenen met verschillende materialen

-praten over spinnen 

-woordenschat

-sommigen werkten samen en als ze dat niet deden dan vertelden ze elkaar het verhaal of vroegen elkaar om hulp. 

-het tellen van de poten werd ook weer verbonden aan een boek met natuurlijke patronen; growing patterns.

  
  
Toch leuk om zo  te kijken of ik bijvoorbeeld zo een biologieles eens anders kan gaan organiseren. 

  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.